Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
Słowo z natury rzeczy stanowiło w niej tylko jeden z elementów spektaklu, ale od czasu Glucka to ono decydowało o jego charakterze. Muzyka bowiem miała eksponować dramatyzm libretta, była mu zatem jakby podporządkowana - choć w efekcie końcowym to ona oczywiście narzucała wrażenie ogólne i stanowiła o wartości operowego dzieła. Tekst poetycki, libretto, nie podlegał presji klasycznych reguł poetyki; w operze słowo było od nich uwolnione. Ponieważ zaś obok oper dramatycznych grywano opery komiczne i buffo, traciła znaczenie kolejna teatralna reguła: zacierała się granica między stylem wysokim i niskim.
Muzyka miała przekazywać nie tylko atmosferę, lecz i konkretny sens dzieła; powinna być
Słowo z natury rzeczy stanowiło w niej tylko jeden z elementów spektaklu, ale od czasu Glucka to ono decydowało o jego charakterze. Muzyka bowiem miała eksponować dramatyzm libretta, była mu zatem jakby podporządkowana - choć w efekcie końcowym to ona oczywiście narzucała wrażenie ogólne i stanowiła o wartości operowego dzieła. Tekst poetycki, libretto, nie podlegał presji klasycznych reguł poetyki; w operze słowo było od nich uwolnione. Ponieważ zaś obok oper dramatycznych grywano opery komiczne i buffo, traciła znaczenie kolejna teatralna reguła: zacierała się granica między stylem wysokim i niskim.<br>Muzyka miała przekazywać nie tylko atmosferę, lecz i konkretny sens dzieła; powinna być
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego