motyli, a M. Scheler o<br>mrocznym tchnieniu tragicznym pewnych zjawisk rzeczywistości; nie tyle<br>potoczne otoczenie przyrodnicze ma siłę pobudzania postaw estetycznych, <br>ile właśnie twory niezwykłe, ukazujące się niespodzianie,<br>obojętność zaś na piękno przyrody jest przejawem jej zbanalizowania,<br>tego, iż otoczenie spowszedniało, a w krajobrazie nie ma np. elementów<br>wyrazistych,<br> 5) postawa estetyczna jest też wynikiem świadomych decyzji<br>człowieka; mogą one wypływać bądź z wrodzonego kalotropizmu, bądź<br>powstawać w toku refleksji nad sobą i światem z uwzględnieniem<br>osobistych, jednorazowych doświadczeń, kumulujących się i<br>wytwarzających właśnie postawę estetyczną.<br> W pewnych przypadkach wszystkie warunki powstania postawy<br>estetycznej wobec przyrody mogą być uznane za rzeczywiście