Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pustki jednostronnej' w filozofii Nishidy
jest 'relatywna nicość' (jap. sotaiteki mu). Tego rodzaju 'pustka' jest
brakiem bytu, czyli antytezą pojęcia bytu. Każda teza i antyteza wzajemnie
siebie warunkują (nie ma pojęcia bytu bez pojęcia niebytu i na odwrót),
dlatego też 'pustka jednostronna' jest uwarunkowana pojęciem bytu.
Tymczasem Dahui podkreślał, że prawdziwa 'pustka', do której dociera
oświecony, nie oznacza eliminacji funkcji świadomości. Tych, którzy
wyciszyli swoją 'jaźń jednostkową', porównywał do uschniętego drzewa
czy popiołu. Kyodo Shibano, analizując 'pustkę' dostępną w akcie
'oświecenia', zwraca uwagę, iż nie jest to 'pasywny brak' (jap. shokyokuteki
na ketsujo).

Masao Abe zaś uważa, że krytyki 'pustki jednostronnej
pustki jednostronnej' w filozofii Nishidy <br>jest 'relatywna nicość' (jap. sotaiteki mu). Tego rodzaju 'pustka' jest <br>brakiem bytu, czyli antytezą pojęcia bytu. Każda teza i antyteza wzajemnie <br>siebie warunkują (nie ma pojęcia bytu bez pojęcia niebytu i na odwrót), <br>dlatego też 'pustka jednostronna' jest uwarunkowana pojęciem bytu. <br>Tymczasem Dahui podkreślał, że prawdziwa 'pustka', do której dociera <br>oświecony, nie oznacza eliminacji funkcji świadomości. Tych, którzy <br>wyciszyli swoją 'jaźń jednostkową', porównywał do uschniętego drzewa <br>czy popiołu. Kyodo Shibano, analizując 'pustkę' dostępną w akcie <br>'oświecenia', zwraca uwagę, iż nie jest to 'pasywny brak' (jap. shokyokuteki <br>na ketsujo). <br>&lt;page nr=73&gt; <br>Masao Abe zaś uważa, że krytyki 'pustki jednostronnej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego