Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
to jednak możliwości tworzenia koncepcji formy cyklu mszalnego. Istnieją bowiem msze, komponowane zwłaszcza w drugiej połowie stulecia, zawierające elementy omówionych koncepcji. W Missa brevis (1951) Palestra elementem integrującym formę jest motyw kwartowo-tercjowy, wprowadzony w Kyrie (Poco meno, s. 2) i następnie przewijający się przez cały utwór: np. Christe (Tempo primo, s. 3), Kyrie (Mosso, Deciso, s. 3), początek Gloria (Moderato ma energico, partia Tenorów, s. 5), Propter magnam (Andante tranquillo, s. 7), motyw Christum (z frazy Jesum Christum; Credo, Poco allarg., partia Altu, s. 10), motyw Gloria (Sanctus, t. 3 przed nr 19), wielokrotnie powtarzany motyw Hosanna, stanowiący inwersję motywu
to jednak możliwości tworzenia koncepcji formy cyklu mszalnego. Istnieją bowiem msze, komponowane zwłaszcza w drugiej połowie stulecia, zawierające elementy omówionych koncepcji. W <name type="tit">Missa brevis</> (1951) Palestra elementem integrującym formę jest motyw kwartowo-tercjowy, wprowadzony w <name type="tit">Kyrie</> (<name type="tit">Poco meno</>, s. 2) i następnie przewijający się przez cały utwór: np. <name type="tit">Christe</> (<name type="tit">Tempo primo</>, s. 3), <name type="tit">Kyrie</> (<name type="tit">Mosso, Deciso</>, s. 3), początek Gloria (Moderato ma energico, partia Tenorów, s. 5), <name type="tit">Propter magnam</> (Andante tranquillo, s. 7), motyw Christum (z frazy <name type="tit">Jesum Christum</>; <name type="tit">Credo</>, <name type="tit">Poco allarg</>., partia Altu, s. 10), motyw Gloria (<name type="tit">Sanctus</>, t. 3 przed nr 19), wielokrotnie powtarzany motyw Hosanna, stanowiący inwersję motywu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego