Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
igłę w bolące miejsce,
jego język nie ma kości.
Oto prawdziwy mistrz zen.
Podsumowując nasze dotychczasowe rozważania na temat filozofii zen,
możemy stwierdzić, iż chociaż jest to filozofia rozumu paradoksowego,
rozum klasyczny, który zawiera się w rozumie paradoksowym, odgrywa
ważną rolę na drodze do 'oświecenia'. Punktem wyjścia filozofii zen jest
problem struktury i granic poznania, a sprzeczne wnioski pojawiają się
dopiero jako rezultat przeprowadzonej analizy. 'Oświecenie' jest możliwe
właśnie dlatego, że rozum klasyczny, napotykając własne (logiczne) ograniczenia,
dąży do ich przekroczenia.
Także zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości nie oznacza
unicestwienia rozumu klasycznego, gdyż okazuje się, że jest on częścią
rozumu paradoksowego. Dualizm
igłę w bolące miejsce, <br>jego język nie ma kości. <br>Oto prawdziwy mistrz zen. <br>Podsumowując nasze dotychczasowe rozważania na temat filozofii zen, <br>możemy stwierdzić, iż chociaż jest to filozofia rozumu paradoksowego, <br>rozum klasyczny, który zawiera się w rozumie paradoksowym, odgrywa <br>ważną rolę na drodze do 'oświecenia'. Punktem wyjścia filozofii zen jest <br>problem struktury i granic poznania, a sprzeczne wnioski pojawiają się <br>dopiero jako rezultat przeprowadzonej analizy. 'Oświecenie' jest możliwe <br>właśnie dlatego, że rozum klasyczny, napotykając własne (logiczne) ograniczenia, <br>dąży do ich przekroczenia. <br>Także zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości nie oznacza <br>unicestwienia rozumu klasycznego, gdyż okazuje się, że jest on częścią <br>rozumu paradoksowego. Dualizm
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego