Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
fatalności mogąc być przerwany czy przełamany (egzystencja może przejść radykalną transformację, mówiąc językiem heideggerowskim - może przejść "do innego sposobu bycia") - to przecież taka "konwersja" nie jest dziełem wolności arbitralnej jako czystej negatywności, jako czystej neantyzacji i zdolności rozpoczynania wszystkiego od nowa. Przeciwnie - wedle Heideggera owa transformacja musi być "umotywowana" (Heidegger przedsiębrał próbę opisów takich sytuacji), i to nie w porządku czystej myśli, ale w obszarze samej egzystencji.
Nie wchodząc tu w szczegóły, a poprzestając na kwestii podstawowej: aby mogło się np. dokonać przejście nieautentycznej do automatycznej - potrzeba aż owego przeraźliwego "światła trwogi", w którym objawia się śmierć jako najbardziej własna, intymna
fatalności mogąc być przerwany czy przełamany (egzystencja może przejść radykalną transformację, mówiąc językiem heideggerowskim - może przejść "do innego sposobu bycia") - to przecież taka "konwersja" nie jest dziełem wolności arbitralnej jako czystej negatywności, jako czystej neantyzacji i zdolności rozpoczynania wszystkiego od nowa. Przeciwnie - wedle Heideggera owa transformacja musi być "umotywowana" (Heidegger przedsiębrał próbę opisów takich sytuacji), i to nie w porządku czystej myśli, ale w obszarze samej egzystencji.<br>Nie wchodząc tu w szczegóły, a poprzestając na kwestii podstawowej: aby mogło się np. dokonać przejście nieautentycznej do automatycznej - potrzeba aż owego przeraźliwego "światła trwogi", w którym objawia się śmierć jako najbardziej własna, intymna
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego