Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
132;martwe". W liście do Łaszowskiego z 18 listopada 1824 r. podkreślał zmianę gustów publiczności, wymagającej od pisarzy „klasycznej w ich dziełach poprawy, a zarazem i czarów romantycznych". W ciągu lat około dziesięciu pomysł żył i zmieniał się. Rozbudowaniu ulegały wątki liryczne i fantastyczne, ukonkretnieniu i ulirycznieniu – opisy przyrody, podstawy historyczne pozostawały zawsze jednakowo kruche. Scena wyobraźni Zaborowskiego wyraźnie korzystała tu z wzorów Homera, Tassa, Ariosta. Z twórczości Tassa biorą rodowód trzy wątki epickie poematu: historyczny, fantastyczny i erotyczny. Wypadki wojenne posuwają naprzód akcję miłosną, wątek fantastyczny akcję tę łączy i komplikuje. Cały utwór wzbogacają liczne dygresje o tematyce
132;martwe". W liście do Łaszowskiego z 18 listopada 1824 r. podkreślał zmianę gustów publiczności, wymagającej od pisarzy „klasycznej w ich dziełach poprawy, a zarazem i czarów romantycznych". W ciągu lat około dziesięciu pomysł żył i zmieniał się. Rozbudowaniu ulegały wątki liryczne i fantastyczne, ukonkretnieniu i ulirycznieniu – opisy przyrody, podstawy historyczne pozostawały zawsze jednakowo kruche. Scena wyobraźni Zaborowskiego wyraźnie korzystała tu z wzorów Homera, Tassa, Ariosta. Z twórczości Tassa biorą rodowód trzy wątki epickie poematu: historyczny, fantastyczny i erotyczny. Wypadki wojenne posuwają naprzód akcję miłosną, wątek fantastyczny akcję tę łączy i komplikuje. Cały utwór wzbogacają liczne dygresje o tematyce
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego