Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie może nigdy oznaczać 'stawania się buddą'. Siedząc w pozycji lotosu lub
koncentrując się nad koanem, adept zen musi zrozumieć, że jest 'buddą' nie
będąc 'buddą', czyli musi ujrzeć rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną
samotożsamość'.
2.4.1. 'PRAKTYKA NAGŁA' PO 'OŚWIECENIU'
Mogłoby się wydawać, że po dostąpieniu 'oświecenia' jakakolwiek praktyka
religijna jest zbędna, tymczasem w naukach mistrzów zen znajdujemy wiele
wskazówek dotyczących praktyki po 'oświeceniu'. Dogen wychwalał Huinenga
za to, iż szukał mistrza po tym, jak osiągnął 'oświecenie', usłyszawszy
przypadkiem fragment Sutry Diamentowej. Muso Soseki stawiał za przykład
wytrwałą praktykę Zhaozhou po dostąpieniu 'oświecenia', twierdząc, iż "ten,
kto nie dostąpił 'oświecenia
nie może nigdy oznaczać 'stawania się buddą'. Siedząc w pozycji lotosu lub <br>koncentrując się nad koanem, adept zen musi zrozumieć, że jest 'buddą' nie <br>będąc 'buddą', czyli musi ujrzeć rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną <br>samotożsamość'. <br>&lt;tit&gt;2.4.1. 'PRAKTYKA NAGŁA' PO 'OŚWIECENIU'&lt;/&gt; <br>Mogłoby się wydawać, że po dostąpieniu 'oświecenia' jakakolwiek praktyka <br>religijna jest zbędna, tymczasem w naukach mistrzów zen znajdujemy wiele <br>wskazówek dotyczących praktyki po 'oświeceniu'. Dogen wychwalał Huinenga <br>za to, iż szukał mistrza po tym, jak osiągnął 'oświecenie', usłyszawszy <br>przypadkiem fragment Sutry Diamentowej. Muso Soseki stawiał za przykład <br>wytrwałą praktykę Zhaozhou po dostąpieniu 'oświecenia', twierdząc, iż &lt;q&gt;"ten, <br>kto nie dostąpił 'oświecenia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego