Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
przecież zawsze na tle sztuki nieprzedstawiającej tworzonej w innych krajach swoistą "kulturą" komponowania i zestawiania barw. Wystarczy choćby porównać "wysmakowane", spokojne i kameralne prace Dominika, Lenicy czy Sempolińskiego z dokonaniami przedstawicieli amerykańskiej abstrakcji niegeometrycznej aby łatwo zauważyć oddziaływanie postimpresjonistycznych nauk o "malarskim rozwiązaniu płaszczyzny". Również i w naszej abstrakcji geometrycznej respektowano tak drogą kapistom zasadę "malarskości" o czym świadczą najlepiej obrazy Stefana Gierowskiego. Tak więc koloryzm stał się w Polsce swoistym punktem odniesienia dla własnych poszukiwań; wypracowanie indywidualnego stosunku wobec kapistowskiej tradycji było aktem artystycznego samookreślenia. Warto przy tym zauważyć, że jeśli do połowy lat sześćdziesiątych stosunek młodych artystów do koloryzmu
przecież zawsze na tle sztuki nieprzedstawiającej tworzonej w innych krajach swoistą "kulturą" komponowania i zestawiania barw. Wystarczy choćby porównać "wysmakowane", spokojne i kameralne prace Dominika, Lenicy czy Sempolińskiego z dokonaniami przedstawicieli amerykańskiej abstrakcji niegeometrycznej aby łatwo zauważyć oddziaływanie postimpresjonistycznych nauk o "malarskim rozwiązaniu płaszczyzny". Również i w naszej abstrakcji geometrycznej respektowano tak drogą kapistom zasadę "malarskości" o czym świadczą najlepiej obrazy Stefana Gierowskiego. Tak więc koloryzm stał się w Polsce swoistym punktem odniesienia dla własnych poszukiwań; wypracowanie indywidualnego stosunku wobec kapistowskiej tradycji było aktem artystycznego samookreślenia. Warto przy tym zauważyć, że jeśli do połowy lat sześćdziesiątych stosunek młodych artystów do koloryzmu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego