pisał: <br><q>Nie ma początku <br>Nie ma końca. <br>Nasza jaźń <br>rodzi się i umiera. <br>'Pustka pustki'.</> <br>Ikkyu zwracał także uwagę na kreatywny aspekt pustki, z której wszystko <br>się wyłania. Pojęcie 'pustki pustki', którego używa Ikkyu, występuje w Sutrach <br>Najwyższej Mądrości i jest ostatnim etapem poczwórnej negacji, prowadzącej <br>do wyłonienia następujących czterech rodzajów 'pustki': <br>• 'Pustka wewnętrzna', czyli 'pustka podmiotu', (chiń. neikong; jap. naiku). <br>• 'Pustka zewnętrzna', czyli 'pustka przedmiotu', (chiń. waikong; jap. geku). <br><page nr=75><br>• 'Pustka wewnętrzno-zewnętrzna', czyli 'pustka podmiotu i przedmiotu', <br>(chiń. neiwaikong; jap. naigeku). 'Pustka wewnętrzno-zewnętrzna' jest <br>negacją afirmacji. <br>• 'Pustka pustki', czyli 'pustka negacji podmiotu i przedmiotu'. 'Pustka