Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
artystycznej roli, jaką może pełnić biograficzny detal lub środowiskowe realia przetransponowane na materię powieściowych przedstawień. Autobiografizm, liryzacja epiki, indywidualizacja narracji, subiektywizm ocen miast chłodnego dystansu opowiadacza pomagały w otwieraniu perspektyw na nowe sposoby odczuwania i interpretacji rzeczywistości. Temu samemu celowi służyły nowe gatunki literackie, nie związane z dydaktyką oświecenia – romans, podróż „serca", łzawa komedia, okolicznościowe liryki. Moralistyce i nauce poświęcone były jedynie opowiastki wiejskie dodane do Pielgrzyma w Dobromilu.
Odrębne miejsce należy poświęcić problematyce rycerskiej, występującej w Malwinie, Bercie i Rozwindzie (wkładka do Niektórych zdarzeń), w nie dokończonej, zachowanej jedynie w wersji francuskiej opowiastce pt. Herminé et Phebé, wreszcie
artystycznej roli, jaką może pełnić biograficzny detal lub środowiskowe realia przetransponowane na materię powieściowych przedstawień. Autobiografizm, liryzacja epiki, indywidualizacja narracji, subiektywizm ocen miast chłodnego dystansu opowiadacza pomagały w otwieraniu perspektyw na nowe sposoby odczuwania i interpretacji rzeczywistości. Temu samemu celowi służyły nowe gatunki literackie, nie związane z dydaktyką oświecenia &#150; romans, podróż &#132;serca", łzawa komedia, okolicznościowe liryki. Moralistyce i nauce poświęcone były jedynie opowiastki wiejskie dodane do Pielgrzyma w Dobromilu.<br> Odrębne miejsce należy poświęcić problematyce rycerskiej, występującej w Malwinie, Bercie i Rozwindzie (wkładka do Niektórych zdarzeń), w nie dokończonej, zachowanej jedynie w wersji francuskiej opowiastce pt. Herminé et Phebé, wreszcie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego