Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
z cytowanych tu fragmentów tekstów krytycznych Hugo a także np. z tez Shelleya, ów dydaktyzm mógł być nader szeroko pojmowany). Nie mniej krępujące były ograniczenia, wynikające z przyzwyczajenia publiczności do przyjętych konwencji estetycznych - z jej niechęci do jakichkolwiek zmian w tym zakresie. Toteż o romantycznym stylu przedstawienia najczęściej świadczyła głównie "romantyczna" rekwizytornia, szeroko pojęta - od cech postawy bohatera po sceniczne dekoracje.
Z tych konsekwencji, przeciwnych romantycznej idei sztuki, zdawali sobie sprawę poeci. Dlatego niektórzy (jak Byron) z góry rezygnowali z myśli o współpracy z teatrem, inni (jak Musset, Vigny) odchodzili po premierach jednego lub dwu dramatów. Hugo wytrwał najdłużej (jeśli pominąć
z cytowanych tu fragmentów tekstów krytycznych Hugo a także np. z tez Shelleya, ów dydaktyzm mógł być nader szeroko pojmowany). Nie mniej krępujące były ograniczenia, wynikające z przyzwyczajenia publiczności do przyjętych konwencji estetycznych - z jej niechęci do jakichkolwiek zmian w tym zakresie. Toteż o romantycznym stylu przedstawienia najczęściej świadczyła głównie "romantyczna" rekwizytornia, szeroko pojęta - od cech postawy bohatera po sceniczne dekoracje.<br>Z tych konsekwencji, przeciwnych romantycznej idei sztuki, zdawali sobie sprawę poeci. Dlatego niektórzy (jak Byron) z góry rezygnowali z myśli o współpracy z teatrem, inni (jak Musset, Vigny) odchodzili po premierach jednego lub dwu dramatów. Hugo wytrwał najdłużej (jeśli pominąć
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego