Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
widzenia którego rodzaju rozumu ją oceniamy.
Mistrzowie zen, mówiąc o przekroczeniu rozumu, mieli na myśli rozum
klasyczny, o czym świadczy analiza, którą przeprowadził Masao Abe.
Twierdzi on, że w tradycji buddyjskiej krytykowane jest pojęcie rozumu jako
'rozróżniania' (sanskr. vikalpa; chiń. fenbie; jap. fumbetsu). 'Rozróżnianie'
przeszkadza w dotarciu do prawdy o rzeczywistości, a więc musi zostać
przezwyciężone.
Odpowiednikiem rozumu paradoksowego w terminologii buddyjskiej jest
'nierozróżniająca mądrość' (sanskr. nirvikalpa-jnana). Kitaro Nishida, za

Daisetsu Suzukim używał w tym samym znaczeniu określenia 'nierozróżniającego
rozróżniania' (jap. mufumbetsu no fumbetsu). Pisał on: "'Logika
paradoksu' nie oznacza irracjonalizmu - należy ją rozumieć w kontekście
słów Shinrana o tym
widzenia którego rodzaju rozumu ją oceniamy. <br>Mistrzowie zen, mówiąc o przekroczeniu rozumu, mieli na myśli rozum <br>klasyczny, o czym świadczy analiza, którą przeprowadził Masao Abe. <br>Twierdzi on, że w tradycji buddyjskiej krytykowane jest pojęcie rozumu jako <br>'rozróżniania' (sanskr. vikalpa; chiń. fenbie; jap. fumbetsu). 'Rozróżnianie' <br>przeszkadza w dotarciu do prawdy o rzeczywistości, a więc musi zostać <br>przezwyciężone. <br>Odpowiednikiem rozumu paradoksowego w terminologii buddyjskiej jest <br>'nierozróżniająca mądrość' (sanskr. nirvikalpa-jnana). Kitaro Nishida, za <br>&lt;page nr=149&gt;<br>Daisetsu Suzukim używał w tym samym znaczeniu określenia 'nierozróżniającego <br>rozróżniania' (jap. mufumbetsu no fumbetsu). Pisał on: &lt;q&gt;"'Logika <br>paradoksu' nie oznacza irracjonalizmu - należy ją rozumieć w kontekście <br>słów Shinrana o tym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego