Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
bycia'. W filozofii Nishidy wskazaniem, które człowiek otrzymuje
w akcie doświadczenia rzeczywistości jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości', jest prawo współczucia ('wielkiego miłosierdzia'), które staje się najwyższą wartością, ponieważ wypływa z samej natury rzeczywistości.
Według Heideggera także istota świętości daje się pomyśleć tylko
z prawdy 'bycia' ". Świętość nie jest wydzieloną, odrębną sferą sacrum,
o czym świadczy cytowana przez Heideggera przypowieść o Heraklicie.
Kiedy odwiedzający mędrca goście zdziwili się, że siedzi on i grzeje się przy
chlebowym piecu, Heraklit powiedział: "Tutaj także obecni są bogowie".
Heidegger sugeruje więc kierunek 'immanentnej transcendencji', który
najpełniej został wyrażony przez Nishidę w jego pojęciu 'zwyczajnej
perspektywy', czyli 'absolutnie
bycia'. W filozofii Nishidy wskazaniem, które człowiek otrzymuje <br>w akcie doświadczenia rzeczywistości jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości', jest prawo współczucia ('wielkiego miłosierdzia'), które staje się najwyższą wartością, ponieważ wypływa z samej natury rzeczywistości. <br>Według Heideggera także istota świętości daje się pomyśleć tylko <br>z prawdy 'bycia' ". Świętość nie jest wydzieloną, odrębną sferą sacrum, <br>o czym świadczy cytowana przez Heideggera przypowieść o Heraklicie. <br>Kiedy odwiedzający mędrca goście zdziwili się, że siedzi on i grzeje się przy <br>chlebowym piecu, Heraklit powiedział: "Tutaj także obecni są bogowie". <br>Heidegger sugeruje więc kierunek 'immanentnej transcendencji', który <br>najpełniej został wyrażony przez Nishidę w jego pojęciu 'zwyczajnej <br>perspektywy', czyli 'absolutnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego