poetyce skromnych środków, związanej bezpośrednio <br><br>z użytkowością, np. jedno wielogłosowe opracowanie funkcjonowało z różnymi tekstami <br>w kilku częściach (Chlondowski, Poradowski), uwagę zwraca wyczucie stylu harmonicznego <br>(Poradowski) czy śpiewność frazy (Żukowski).<br> Kolejna, ważna i chyba dominująca tendencja stylistyczna (w grupie mszy polskich), <br>wiązała się z oddziaływaniem XIX-wiecznej tradycji i poetyki sentymentalizmu, <br>wszechobecnego nie tylko w tekstach mszy, lecz także warstwie muzycznej. Wzorce <br>stanowiły popularne świeckie gatunki pieśniowe, z których przejmowano typ motywiki, <br>akompaniamentu, np. Wallek-Walewski Msza polska (Agnus Dei, s. 14, prz. 150), <br><br>kontekst połączeń harmonicznych, np. Czyżewski Msza polska "Boże Stwórco" (prz. <br>151), wprowadzając nastrój sentymentalnej pieśni miłosnej, dumki