Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
poetyce skromnych środków, związanej bezpośrednio

z użytkowością, np. jedno wielogłosowe opracowanie funkcjonowało z różnymi tekstami
w kilku częściach (Chlondowski, Poradowski), uwagę zwraca wyczucie stylu harmonicznego
(Poradowski) czy śpiewność frazy (Żukowski).
Kolejna, ważna i chyba dominująca tendencja stylistyczna (w grupie mszy polskich),
wiązała się z oddziaływaniem XIX-wiecznej tradycji i poetyki sentymentalizmu,
wszechobecnego nie tylko w tekstach mszy, lecz także warstwie muzycznej. Wzorce
stanowiły popularne świeckie gatunki pieśniowe, z których przejmowano typ motywiki,
akompaniamentu, np. Wallek-Walewski Msza polska (Agnus Dei, s. 14, prz. 150),

kontekst połączeń harmonicznych, np. Czyżewski Msza polska "Boże Stwórco" (prz.
151), wprowadzając nastrój sentymentalnej pieśni miłosnej, dumki
poetyce skromnych środków, związanej bezpośrednio <br><br>z użytkowością, np. jedno wielogłosowe opracowanie funkcjonowało z różnymi tekstami <br>w kilku częściach (Chlondowski, Poradowski), uwagę zwraca wyczucie stylu harmonicznego <br>(Poradowski) czy śpiewność frazy (Żukowski).<br> Kolejna, ważna i chyba dominująca tendencja stylistyczna (w grupie mszy polskich), <br>wiązała się z oddziaływaniem XIX-wiecznej tradycji i poetyki sentymentalizmu, <br>wszechobecnego nie tylko w tekstach mszy, lecz także warstwie muzycznej. Wzorce <br>stanowiły popularne świeckie gatunki pieśniowe, z których przejmowano typ motywiki, <br>akompaniamentu, np. Wallek-Walewski Msza polska (Agnus Dei, s. 14, prz. 150), <br><br>kontekst połączeń harmonicznych, np. Czyżewski Msza polska "Boże Stwórco" (prz. <br>151), wprowadzając nastrój sentymentalnej pieśni miłosnej, dumki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego