Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1966
decyzji badacza (ściślej mówiąc, badacz wybiera sobie konkretną regułę z wyróżnionej przez matematyka klasy reguł). Decyzja ta może być zupełnie niewłaściwa, jeśli ten, kto ją podejmuje, nie zdaje sobie sprawy z jej możliwych konsekwencji.
A oto typowy przykład. Czytając sprawozdania z badań odnosi się nieraz wrażenie, że autor pracy tym skwapliwiej daną hipotezę przyjmuje, im wyższy jest poziom istotności, na którym udało mu się ją zweryfikować - niezależnie od wszelkich innych okoliczności; stwierdza wówczas z satysfakcją, że np. ( = 0,001 . Otóż tak rozumując, najlepiej byłoby przyjmować hipotezę w każdym przypadku, tzn. bez względu na wynik doświadczenia, ponieważ wówczas poziom istotności byłby najwyższy
decyzji badacza (ściślej mówiąc, badacz wybiera sobie konkretną regułę z wyróżnionej przez matematyka klasy reguł). Decyzja ta może być zupełnie niewłaściwa, jeśli ten, kto ją podejmuje, nie zdaje sobie sprawy z jej możliwych konsekwencji.<br>A oto typowy przykład. Czytając sprawozdania z badań odnosi się nieraz wrażenie, że autor pracy tym skwapliwiej daną hipotezę przyjmuje, im wyższy jest poziom istotności, na którym udało mu się ją zweryfikować - niezależnie od wszelkich innych okoliczności; stwierdza wówczas z satysfakcją, że np. ( = 0,001 . Otóż tak rozumując, najlepiej byłoby przyjmować hipotezę w każdym przypadku, tzn. bez względu na wynik doświadczenia, ponieważ wówczas poziom istotności byłby najwyższy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego