Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
oczekiwania, wraz z nim pojawiają się przeczucia i presupozycje przyszłości. Film jest powolnym, mozolnym dążeniem do tego, co ma nastąpić kiedyś potem, dążeniem hamowanym jednak obawą. Wiemy o tym niemal od początku i od początku niespieszny rytm zdarzeń, śpiewanej arii i filmowania każą nam - widzom - cierpliwie czekać.
Funkcję retardacyjną i spowalniającą pełnią tu zarówno elementy poetyki filmu, jak i sama zawartość fabularna. Całość ma zdecydowanie horyzontalny charakter. Przeważają linie poziome montażu (słynne długie ujęcia Tarkowskiego, przenikania) w ruchach kamery, w ruchu wewnątrzkadrowym, który - szczególnie w rzadkich tu krótkich ujęciach - jest oprócz tego monotonny, jednostajny, wolny, sprawia wrażenie zatrzymania lub wyczekiwania, wydłuża
oczekiwania, wraz z nim pojawiają się przeczucia i presupozycje przyszłości. Film jest powolnym, mozolnym dążeniem do tego, co ma nastąpić kiedyś potem, dążeniem hamowanym jednak obawą. Wiemy o tym niemal od początku i od początku niespieszny rytm zdarzeń, śpiewanej arii i filmowania każą nam - widzom - cierpliwie czekać.<br>Funkcję retardacyjną i spowalniającą pełnią tu zarówno elementy poetyki filmu, jak i sama zawartość fabularna. Całość ma zdecydowanie horyzontalny charakter. Przeważają linie poziome montażu (słynne długie ujęcia Tarkowskiego, przenikania) w ruchach kamery, w ruchu wewnątrzkadrowym, który - szczególnie w rzadkich tu krótkich ujęciach - jest oprócz tego monotonny, jednostajny, wolny, sprawia wrażenie zatrzymania lub wyczekiwania, wydłuża
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego