Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Medytacja w pozycji
siedzącej jest tożsama z 'oświeceniem', ponieważ jest 'samorealizującą się
koncentracją' (chiń. zishouyong sanwei; jap. jijuyu zammai), w której łatwo
następuje odrzucenie dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania, pod warunkiem
oczywiście, że adept uwierzy naprawdę, iż ma 'naturę buddy'. W przeciwieństwie
do koanów, które uczeń przynajmniej w początkowej fazie stara
się
zgłębić dyskursywnym myśleniem, do medytacji w pozycji siedzącej
potrzebna jest tylko wiara w 'naturę buddy' i siedzenie w pozycji lotosu, czyli
w takiej pozycji, w jakiej medytował Śakyamuni.
Rywalizacja miedzy przedstawicielami szkół soto i rinzai doprowadziła
do ostrego przeciwstawiania dwóch form nauczania adeptów zen- medytacji
w pozycji siedzącej i metody
Medytacja w pozycji <br>siedzącej jest tożsama z 'oświeceniem', ponieważ jest 'samorealizującą się <br>koncentracją' (chiń. zishouyong sanwei; jap. jijuyu zammai), w której łatwo <br>następuje odrzucenie dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania, pod warunkiem <br>oczywiście, że adept uwierzy naprawdę, iż ma 'naturę buddy'. W przeciwieństwie <br>do koanów, które uczeń przynajmniej w początkowej fazie stara <br>się zgłębić dyskursywnym myśleniem, do medytacji w pozycji siedzącej <br>potrzebna jest tylko wiara w 'naturę buddy' i siedzenie w pozycji lotosu, czyli <br>w takiej pozycji, w jakiej medytował Śakyamuni. <br>Rywalizacja miedzy przedstawicielami szkół soto i rinzai doprowadziła <br>do ostrego przeciwstawiania dwóch form nauczania adeptów zen- medytacji <br>w pozycji siedzącej i metody
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego