zabieganie o "wzajemność". W wierszu Prędko prędko! czytamy:<br><gap><br>Trzeba działać sprawnie, byle jednak nie za szybko:<br><gap><br>Prędko, prędko, ale bez niecierpliwości. W rytmie.</><br><br><div sex="m" type="mon"><br>inga iwasiów<br><br><tit>Poetyka i tempo</><br><br>Zbliżmy się do tekstu, pytając, jakie narzuca nam tempo? Miary metryczne, gatunki symulujące wypowiadanie, ustabilizowane konwencje - skończone światy udające pełnię. Postrzępione narracje, subiektywne zapisy, synkretyczne próby, faustyczne poszukiwania - fragmenty znamionujące nierówny puls świata. Oba te ciągi mają wciąż dopisywaną, długą historię. Zwieńczeniem pierwszego jest realizm. Drugi odnajdziemy w kolejnych odmianach psychologizmu. Już w tym rozróżnieniu pojawia się opozycja nasuwająca pewne podejrzenia: pierwszy ciąg ulega prawom "przestrzennym" języka, drugi próbuje wyrażać stany z natury