Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
subiektywnospołecznym celem sztuki niż nauki. Stąd też sposób, w jaki sztuka nawiązuje do zastanego "materiału myślowego", różni się dość znacznie od sposobu stosowanego przez naukę, a określonego przez zasadę korespondencji. Wchodzi tu mianowicie w grę zasada adaptacji.
Adaptacja polega na takiej reinterpretacji zastanych dzieł sztuki, reinterpretacji dokonywanej na gruncie nowego, subiektywnego kontekstu społecznego praktyki artystycznej, że dzieła owe zaczynają "przemawiać" w sposób "żądany", tzn. zaczynają przekazywać aktualnie akceptowane wartości; stosując terminologię antynaturalistycznej filozofii humanistyki: zaczynają być "rozumiane" - dzięki przypisaniu im takich sensów i takich sposobów ich realizacji, które są właściwe podmiotom "rozumiejącym". Nawiasem mówiąc, można wysunąć przypuszczenie, że doktryna "rozumienia" jako
subiektywnospołecznym celem sztuki niż nauki. Stąd też sposób, w jaki sztuka nawiązuje do zastanego "materiału myślowego", różni się dość znacznie od sposobu stosowanego przez naukę, a określonego przez zasadę korespondencji. Wchodzi tu mianowicie w grę zasada adaptacji.<br> Adaptacja polega na takiej reinterpretacji zastanych dzieł sztuki, reinterpretacji dokonywanej na gruncie nowego, subiektywnego kontekstu społecznego praktyki artystycznej, że dzieła owe zaczynają "przemawiać" w sposób "żądany", tzn. zaczynają przekazywać aktualnie akceptowane wartości; stosując terminologię antynaturalistycznej filozofii humanistyki: zaczynają być "rozumiane" - dzięki przypisaniu im takich sensów i takich sposobów ich realizacji, które są właściwe podmiotom "rozumiejącym". Nawiasem mówiąc, można wysunąć przypuszczenie, że doktryna "rozumienia" jako
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego