Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej), bądź konkluzji w małym stopniu błędnej (np. estymacja punktowa), bądź konkluzji maksymalnie informującej o wartości parametru (estymacja przedziałowa). Pewne reguły wnioskowania trzeba oceniać z punktu widzenia różnych celów, pozostających ze sobą w konflikcie; konieczny jest wtedy jakiś kompromis w ich sumarycznej ocenie ze względu na owe cele (estymacja przedziałowa). Sformułowania powyższe są oczywiście nader nieprecyzyjne; uzyskują one ściślejszy sens poprzez wyraźne zdefiniowanie stopnia realizacji celu r(x, h) .
Z punktu widzenia powyższych ustaleń pojęciowych, ocena skuteczności reguł wnioskowania ze względu na cel poznawczy przebiega następująco:
Oznaczmy przez X zbiór wszystkich wyników
wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej), bądź konkluzji w małym stopniu błędnej (np. estymacja punktowa), bądź konkluzji maksymalnie informującej o wartości parametru (estymacja przedziałowa). Pewne reguły wnioskowania trzeba oceniać z punktu widzenia różnych celów, pozostających ze sobą w konflikcie; konieczny jest wtedy jakiś kompromis w ich sumarycznej ocenie ze względu na owe cele (estymacja przedziałowa). Sformułowania powyższe są oczywiście nader nieprecyzyjne; uzyskują one ściślejszy sens poprzez wyraźne zdefiniowanie stopnia realizacji celu r(x, h) .<br> Z punktu widzenia powyższych ustaleń pojęciowych, ocena skuteczności reguł wnioskowania ze względu na cel poznawczy przebiega następująco:<br> Oznaczmy przez X zbiór wszystkich wyników
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego