Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
się świętej figurze, dojrzeć w niej znamię świętości. Pomocą była dla świątkarza pamięć rzeźb widzianych w kościele, w przydrożnej kapliczce, a przede wszystkim obrazek dewocyjny (miedzioryt, staloryt, litografia). Zawsze by. to wzór ikonograficzny określony jednoznacznie i propagowany przez Kościół. Wzór, który trzeba było odczytać i zinterpretować, o czym decydowały umiejętności świątkarza i jego zdolność wczucia się w nastrój przedstawianej sceny. Rzeźbiarza nie wspiera. nikt. Umiejętności pozyskiwał sam, w trudzie pracy, a także podpatrując innego świątkarza. Nie mógł mu pomóc przekaz pokoleniowy, tak istotny w innych dziedzinach sztuki ludowej. Przekaz, który by. szkołą rzemiosła, gwarantem tożsamości stylistycznej tkanin, haftów, snycerki, ceramiki, kowalstwa
się świętej figurze, dojrzeć w niej znamię świętości. Pomocą była dla świątkarza pamięć rzeźb widzianych w kościele, w przydrożnej kapliczce, a przede wszystkim obrazek dewocyjny (miedzioryt, staloryt, litografia). Zawsze by. to wzór ikonograficzny określony jednoznacznie i propagowany przez Kościół. Wzór, który trzeba było odczytać i zinterpretować, o czym decydowały umiejętności świątkarza i jego zdolność wczucia się w nastrój przedstawianej sceny. Rzeźbiarza nie wspiera. nikt. Umiejętności pozyskiwał sam, w trudzie pracy, a także podpatrując innego świątkarza. Nie mógł mu pomóc przekaz pokoleniowy, tak istotny w innych dziedzinach sztuki ludowej. Przekaz, który by. szkołą rzemiosła, gwarantem tożsamości stylistycznej tkanin, haftów, snycerki, ceramiki, kowalstwa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego