Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
W niektórych miejscowościach było kilka, a nawet kilkanaście warsztatów. W większych ośrodkach tworzyli cechy, w mniejszych należeli do innych cechów rzemieślniczych. Znaczenie cechów zmalało, gdy warsztaty garncarskie przeniosły się na wieś, przystosowując produkcję do potrzeb i oczekiwań ludności. Garncarze zmieniali nieraz miejsce zamieszkania, ich warsztat ogranicza. się przecież do dwutarczowego, szybkoobrotowego kręgu i pieca. Przenosili się od połowy XIX w. na obszary bardziej zachowawcze, często dostosowując do tamtejszych wymogów wiejskiej klienteli i do miejscowego surowca,

rodzaju gliny. Tak więc w ośrodkach kieleckich (Iłża, Denków, Chałupki, Jelanki), opoczyńskich (Dąbrowa) i krakowskich (Alwernia, Mirów, Brodły) używano gliny jasnej, która dawała po wypaleniu kolory
W niektórych miejscowościach było kilka, a nawet kilkanaście warsztatów. W większych ośrodkach tworzyli cechy, w mniejszych należeli do innych cechów rzemieślniczych. Znaczenie cechów zmalało, gdy warsztaty garncarskie przeniosły się na wieś, przystosowując produkcję do potrzeb i oczekiwań ludności. Garncarze zmieniali nieraz miejsce zamieszkania, ich warsztat ogranicza. się przecież do dwutarczowego, szybkoobrotowego kręgu i pieca. Przenosili się od połowy XIX w. na obszary bardziej zachowawcze, często dostosowując do tamtejszych wymogów wiejskiej klienteli i do miejscowego surowca,<br>&lt;page nr=256&gt;<br> rodzaju gliny. Tak więc w ośrodkach kieleckich (Iłża, Denków, Chałupki, Jelanki), opoczyńskich (Dąbrowa) i krakowskich (Alwernia, Mirów, Brodły) używano gliny jasnej, która dawała po wypaleniu kolory
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego