Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zazen (jap. Zazen wasan) następujące słowa

Bodhidharmy: "Bez 'jaźni jednostkowej' nie ma 'buddy', bez 'buddy' nie ma
'jaźni jednostkowej' - są jak woda i lód".
Jeden z koanów ze zbioru Bezbramna brama (chiń. Wumenguan; jap.
Mumonkan), który muszą zgłębiać współcześni adepci szkoły rinzai, brzmi:
"'Jaźń jednostkowa' jest 'buddą' ".
'Jaźń jednostkowa' jest tożsama ze 'stanem buddy' - tego typu zdanie
jest wewnętrznie sprzeczne, ponieważ 'jaźń jednostkowa' jest zmienna,
a 'stan buddy' niezmienny. Nishida uważał, że tożsamość 'jaźni jednostkowej'
i 'buddy' należy rozumieć z punktu widzenia 'logiki paradoksu' (A = nie-A),
nie zaś logiki formalnej (A = A). Nishida pisał: "'Jaźń jednostkowa' jest
'buddą', 'budda' jest
zazen (jap. Zazen wasan) następujące słowa <br>&lt;page nr=50&gt;<br>Bodhidharmy:&lt;q&gt; "Bez 'jaźni jednostkowej' nie ma 'buddy', bez 'buddy' nie ma <br>'jaźni jednostkowej' - są jak woda i lód".&lt;/&gt; <br>Jeden z koanów ze zbioru Bezbramna brama (chiń. Wumenguan; jap. <br>Mumonkan), który muszą zgłębiać współcześni adepci szkoły rinzai, brzmi: <br>"'Jaźń jednostkowa' jest 'buddą' ". <br>'Jaźń jednostkowa' jest tożsama ze 'stanem buddy' - tego typu zdanie <br>jest wewnętrznie sprzeczne, ponieważ 'jaźń jednostkowa' jest zmienna, <br>a 'stan buddy' niezmienny. Nishida uważał, że tożsamość 'jaźni jednostkowej' <br>i 'buddy' należy rozumieć z punktu widzenia 'logiki paradoksu' (A = nie-A), <br>nie zaś logiki formalnej (A = A). Nishida pisał:&lt;q&gt; "'Jaźń jednostkowa' jest <br>'buddą', 'budda' jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego