Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
się), a poszczególne "psychologie stosowane" byłyby naukami praktycznymi (bo korzystając z ogólnej teorii psychologicznej, projektowałyby osiągnięcie pożądanego stanu rzeczy, np. zrehabilitowanie alkoholika). Najwyraźniej ten typ myślenia metodologicznego zaważył na traktowaniu pedagogiki czy psychologii wychowawczej jako nauki praktycznej.

Przypomnijmy, iż według Podgóreckiego charakterystycznymi dla tzw. nauk praktycznych są zdania dyrektywalne, które, ujmując rzecz schematycznie, przyjmują postać wypowiedzi: "chcąc osiągnąć postulowany stan rzeczy A musisz wykonać działanie B" - np. chcąc ukształtować osobowość ucznia według wzoru prospołecznego, musisz podejmować takie to, a takie działania wychowujące. Swoisty jest stosunek Podgóreckiego do ocen: oceny właściwe wyznaczają problemy, a oceny utylitarne stanowią twierdzenia formułowane na obszarze nauk
się), a poszczególne "psychologie stosowane" byłyby naukami praktycznymi (bo korzystając z ogólnej teorii psychologicznej, projektowałyby osiągnięcie pożądanego stanu rzeczy, np. zrehabilitowanie alkoholika). Najwyraźniej ten typ myślenia metodologicznego zaważył na traktowaniu pedagogiki czy psychologii wychowawczej jako nauki praktycznej.<br><br>Przypomnijmy, iż według Podgóreckiego charakterystycznymi dla tzw. nauk praktycznych są zdania dyrektywalne, które, ujmując rzecz schematycznie, przyjmują postać wypowiedzi: "chcąc osiągnąć postulowany stan rzeczy A musisz wykonać działanie B" - np. chcąc ukształtować osobowość ucznia według wzoru prospołecznego, musisz podejmować takie to, a takie działania wychowujące. Swoisty jest stosunek Podgóreckiego do ocen: oceny właściwe wyznaczają problemy, a oceny utylitarne stanowią twierdzenia formułowane na obszarze nauk
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego