Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
i dostąpieniem stanu buddy' (chiń. jianxing
chengfuo; jap. kensho jobutsu), jednakże te słowa są często mylnie
interpretowane. Wejrzenie nie oznacza patrzenia na coś zewnętrznego, jak to
jest, gdy postrzegamy jakiś przedmiot, nie oznacza także refleksji nad swoim
wnętrzem. 'Ja' nie może zobaczyć samego siebie, tak samo jak oko nie może
ujrzeć siebie -najwyżej swoje odbicie. Nie można więc ujrzeć 'buddy' [stanu
'oświecenia' - A. K.] jako czegoś transcendentnego w stosunku do 'ja'. Jeśli
ktoś twierdzi, że widział w ten sposób 'buddę', to znaczy, że miał halucynacje".
Nishida doszedł do wniosku, że w akcie 'oświecenia' następuje zmiana
perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której człowiek odkrywa
i dostąpieniem stanu buddy' (chiń. jianxing <br>chengfuo; jap. kensho jobutsu), jednakże te słowa są często mylnie <br>interpretowane. Wejrzenie nie oznacza patrzenia na coś zewnętrznego, jak to <br>jest, gdy postrzegamy jakiś przedmiot, nie oznacza także refleksji nad swoim <br>wnętrzem. 'Ja' nie może zobaczyć samego siebie, tak samo jak oko nie może <br>ujrzeć siebie -najwyżej swoje odbicie. Nie można więc ujrzeć 'buddy' [stanu <br>'oświecenia' - A. K.] jako czegoś transcendentnego w stosunku do 'ja'. Jeśli <br>ktoś twierdzi, że widział w ten sposób 'buddę', to znaczy, że miał halucynacje".&lt;/&gt; <br>Nishida doszedł do wniosku, że w akcie 'oświecenia' następuje zmiana <br>perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której człowiek odkrywa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego