Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie-ja'
(sanskr. anatman; chiń. wuwo; jap. muga), czyli nieistnienie odrębnego,
indywidualnego ego. Jakościowa zmiana 'jaźni jednostkowej' ('ja'), polegająca
na usuwaniu pragnień, porównana do oczyszczanie lustra, nie jest możliwa,
ponieważ nie ma 'ja', które mogłoby się stać przedmiotem takich zabiegów.
Skoro 'jaźń jednostkowa' nie ma żadnych stałych cech, nie może ulec
zmianie, ponieważ nie możemy wyodrębnię cech pierwotnych, które chcielibyśmy
zmienię.
Jedną z najbardziej znanych polemik dotyczących niemożności oczyszczania
'jaźni jednostkowej' ze względu na buddyjską koncepcję nieistnienia
indywidualnego ego jest spór o sukcesję po Piątym Patriarsze zen, opisany
w Sutrze Szóstego Patriarchy Wygłoszonej z Podwyższenia (chiń. Liuzu Huineng
dashi tanjing; jap
nie-ja' <br>(sanskr. anatman; chiń. wuwo; jap. muga), czyli nieistnienie odrębnego, <br>indywidualnego ego. Jakościowa zmiana 'jaźni jednostkowej' ('ja'), polegająca <br>na usuwaniu pragnień, porównana do oczyszczanie lustra, nie jest możliwa, <br>ponieważ nie ma 'ja', które mogłoby się stać przedmiotem takich zabiegów. <br>Skoro 'jaźń jednostkowa' nie ma żadnych stałych cech, nie może ulec <br>zmianie, ponieważ nie możemy wyodrębnię cech pierwotnych, które chcielibyśmy <br>zmienię. <br>Jedną z najbardziej znanych polemik dotyczących niemożności oczyszczania <br>'jaźni jednostkowej' ze względu na buddyjską koncepcję nieistnienia <br>indywidualnego ego jest spór o sukcesję po Piątym Patriarsze zen, opisany <br>w Sutrze Szóstego Patriarchy Wygłoszonej z Podwyższenia (chiń. Liuzu Huineng <br>dashi tanjing; jap
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego