Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
znany czy szczególnie nowoczesny.
Klasycy widzieli jednak artystę (czy w ogóle człowieka) jako istotę trwałą, daną raz na zawsze. Dla Gombrowicza jest on natomiast "formą w ruchu" i tym, co mu zapewnia rozpoznawalność, jest raczej "algorytm" ruchu aniżeli struktura formy. Z tym ruchem - na dobitkę - nigdy nie chce się całkiem utożsamić... w czym walnie pomaga mu obfitość ról, w które się może wcielać (choćby bohatera, narratora, autora). Stąd wrażenie, że także jako pisarz Gombrowicz udaje, nie mówi całkiem poważnie; nie naprawdę kocha i nie naprawdę zabija. Tak jest - moim zdaniem - istotnie i to go właśnie różni od Nietzschego. Nietzsche chciał, aby
znany czy szczególnie nowoczesny.<br>Klasycy widzieli jednak artystę (czy w ogóle człowieka) jako istotę trwałą, daną raz na zawsze. Dla Gombrowicza jest on natomiast "formą w ruchu" i tym, co mu zapewnia rozpoznawalność, jest raczej "algorytm" ruchu aniżeli struktura formy. Z tym ruchem - na dobitkę - nigdy nie chce się całkiem utożsamić... w czym walnie pomaga mu obfitość ról, w które się może wcielać (choćby bohatera, narratora, autora). Stąd wrażenie, że także jako pisarz Gombrowicz udaje, nie mówi całkiem poważnie; nie naprawdę kocha i nie naprawdę zabija. Tak jest - moim zdaniem - istotnie i to go właśnie różni od Nietzschego. Nietzsche chciał, aby
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego