Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" Cassirera - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia rzeczywistości przez kulturę. Oględniej więc powiedzieć, że dla Gombrowicza działalność człowieka w świecie "polega przede wszystkim na narzucaniu formy", na przetwarzaniu otaczającej rzeczywistości w strukturę uporządkowaną. Czy "forma" rządzi tylko działalnością ludzką, naturą uwewnętrznioną przez człowieka? Tak, jeśli uznać Gombrowicza za zwolennika poglądu, że człowiekowi dostępne są tylko dane umysłu, ujęte w formy i kategorie właściwe ludzkiej świadomości. Czasem jednak demonizm formy, jej siła demiurgiczna, stwarzająca zdaje się nabierać cech właściwych obiektywnej rzeczywistości. Gombrowicz mówi na przykład, że imperatyw formy jest chyba nieodzowny wszelkiej
dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" <foreign>Cassirera</> - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia rzeczywistości przez kulturę. Oględniej więc powiedzieć, że dla Gombrowicza działalność człowieka w świecie "polega przede wszystkim na narzucaniu formy", na przetwarzaniu otaczającej rzeczywistości w strukturę uporządkowaną. Czy "forma" rządzi tylko działalnością ludzką, naturą uwewnętrznioną przez człowieka? Tak, jeśli uznać Gombrowicza za zwolennika poglądu, że człowiekowi dostępne są tylko dane umysłu, ujęte w formy i kategorie właściwe ludzkiej świadomości. Czasem jednak demonizm formy, jej siła demiurgiczna, stwarzająca zdaje się nabierać cech właściwych obiektywnej rzeczywistości. Gombrowicz mówi na przykład, że imperatyw formy jest chyba nieodzowny wszelkiej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego