z francuskim wiarę w potęgę snów, ale po inspirację i wzorce artystyczne sięgał do rodzimej tradycji magii, okultyzmu i sztuki manierystycznej.<br>W twórczości ˇVankmajera jest to bardzo widoczne. Najbardziej w głośnym, nagrodzonym na festiwalach w Berlinie i <name type="place">Annecy</> (Francja) filmie "<name type="tit">Możliwości dialogu</>", bezpośrednio nawiązującym do obrazów <name type="person">Giuseppe Arcimbolda</>, włoskiego XVI-wiecznego malarza na dworze Rudolfa II. Malował on portrety złożone z warzyw i przedmiotów. W filmie arcimboldowskie głowy, skomponowane z prawdziwych, a nie malowanych obiektów, pożerają się nawzajem. Jest to, wbrew tytułowi, raczej rozprawa o niemożności porozumienia się, co ówczesne władze uznały za osobistą obrazę.<br>Inne filmy reżysera, na przykład <name type="tit">"Et