Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
tematycznym, wykorzystując go do zamknięcia repryzowego
części. W Kyrie jest to lapidarny motyw błagalny z tekstem Kyrie eleison, o
strukturze rytmicznej ograniczonej do elementarnych wartości oraz płynnym, łukowym
rysunku linii melodycznej. Motyw ten ewokuje jednak zarówno typ ekspresji błagalnej
(Lento, mollowa tonacja motywu ­ gis), jak i ­ dominującej w tej części ­ witalnej,
w typie grandioso (Allegro molto, tonacja C, prz. 153). Materiał tematyczny
Gloria łączy się z wersem inicjalnym
Gloria in excelsis Deo i następnie z wersem zakończeniowym Cum Sancto Spiritu
in gloria Dei Patris. Jego podstawę stanowi równie lapidarny trzydźwiękowy motyw
rozwijany ewolucyjnie, o wyrazistym rysunku linii melodycznej i rytmice trójdzielnej
tematycznym, wykorzystując go do zamknięcia repryzowego <br>części. W Kyrie jest to lapidarny motyw błagalny z tekstem Kyrie eleison, o <br>strukturze rytmicznej ograniczonej do elementarnych wartości oraz płynnym, łukowym <br>rysunku linii melodycznej. Motyw ten ewokuje jednak zarówno typ ekspresji błagalnej <br>(Lento, mollowa tonacja motywu ­ gis), jak i ­ dominującej w tej części ­ witalnej, <br>w typie grandioso (Allegro molto, tonacja C, prz. 153). Materiał tematyczny <br>Gloria łączy się z wersem inicjalnym <br>Gloria in excelsis Deo i następnie z wersem zakończeniowym Cum Sancto Spiritu <br>in gloria Dei Patris. Jego podstawę stanowi równie lapidarny trzydźwiękowy motyw <br>rozwijany ewolucyjnie, o wyrazistym rysunku linii melodycznej i rytmice trójdzielnej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego