Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
papieża Piusa XI tytuł Szambelana za swoje dzieła
religijne (informacja w nocie mszy nr 4). Równocześnie rodzajem talentu i wyobraźni
twórczej odbiegał daleko od rygoryzmu stylistycznego, szczególnie zaś rygoryzmu
założeń cecylianizmu. Świadczą o tym jego msze, które przede wszystkim, jak
sądzę, są świadectwem indywidualnych przemyśleń i rozwiązań doświadczonego kompozytora
dotyczących współczesnej mu mszy wielogłosowej.
Missa Mariae Claromontanae (nr 1) odznacza się ciemnym kolorytem (co wiąże
się z typem obsady chóru męskiego, lecz być może stanowi także paralelę do barwy
Obrazu Jasnogórskiego), jednolitością wyrazu, przewagą spokojnych, płynnych
fraz i skupionym typem ekspresji. Msza ku czci Św. Teresy od Dzieciątka Jezus
­ jak na
papieża Piusa XI tytuł Szambelana za swoje dzieła <br>religijne (informacja w nocie mszy nr 4). Równocześnie rodzajem talentu i wyobraźni <br>twórczej odbiegał daleko od rygoryzmu stylistycznego, szczególnie zaś rygoryzmu <br>założeń cecylianizmu. Świadczą o tym jego msze, które przede wszystkim, jak <br>sądzę, są świadectwem indywidualnych przemyśleń i rozwiązań doświadczonego kompozytora <br>dotyczących współczesnej mu mszy wielogłosowej.<br> Missa Mariae Claromontanae (nr 1) odznacza się ciemnym kolorytem (co wiąże <br>się z typem obsady chóru męskiego, lecz być może stanowi także paralelę do barwy <br>Obrazu Jasnogórskiego), jednolitością wyrazu, przewagą spokojnych, płynnych <br>fraz i skupionym typem ekspresji. Msza ku czci Św. Teresy od Dzieciątka Jezus <br>­ jak na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego