Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
iż zachodzi co najmniej jedna z tych dwu ewentualności: gdy nie ma Boga, nihilizm poznawczy jest nieuchronny, brak Boga naraża nas beznadziejnie na nihilizm. Ta silniejsza (alternatywna) wykładnia myśli Kołakowskiego ujmuje ją jako tezę, iż w świecie musi występować co najmniej jedna z tych osób: Bóg albo nihilista. Według tej wykładni świat bez Boga, ale zarazem bez nihilisty jest niemożliwy. Łatwo zauważyć, że właśnie temu się sprzeciwiam mówiąc: ani Bóg, ani nihilizm poznawczy.
Opłakane położenie nihilisty poznawczego polega, według Kołakowskiego, na tym, że jego "roszczeniom do prawdy" brakuje "możliwej podstawy". (zob. s.88>;że nie może się posłużyć prawomocnie pojęciem prawdy
iż zachodzi &lt;hi&gt;co najmniej&lt;/hi&gt; jedna z tych dwu ewentualności: gdy nie ma Boga, nihilizm poznawczy jest nieuchronny, brak Boga naraża nas beznadziejnie na nihilizm. Ta silniejsza (alternatywna) wykładnia myśli Kołakowskiego ujmuje ją jako tezę, iż w świecie musi występować co najmniej jedna z tych &lt;page nr=8&gt; osób: Bóg albo nihilista. Według tej wykładni świat bez Boga, ale zarazem bez nihilisty jest niemożliwy. Łatwo zauważyć, że właśnie temu się sprzeciwiam mówiąc: ani Bóg, ani nihilizm poznawczy.<br> Opłakane położenie nihilisty poznawczego polega, według Kołakowskiego, na tym, że jego "roszczeniom do prawdy" brakuje "możliwej podstawy". (zob. s.88>;że nie może się posłużyć prawomocnie pojęciem prawdy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego