Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
gdy dualizm podmiotu i przedmiotu

poznania jest zniesiony i zastąpiony paradygmatem sprzecznej tożsamości
podmiotu i przedmiotu. Tylko wtedy mamy sytuację, w której z jednej strony
podmiot zachowuje swoje odrębne cechy (jest podmiotem), a z drugiej ich
nie zachowuje, ponieważ jest tym samym, co przedmiot (nie jest podmiotem).
Z powyższych rozważań wynika, że 'oświecenie' oznacza osiągnięcie stanu
'nierozróżniającego rozróżniania', w którym nadal jest obecny aspekt rozróżniania, a więc nie następuje wyeliminowanie funkcji świadomości. Z tego właśnie powodu Daisetsu Suzuki ostro przeciwstawiał się traktowaniu praktyki zen jako "zabójstwa umysłu". Także Toshihiko Izutsu podkreślał, że pojęcie 'nie-
-myślenia' nie powinno być rozumiane jako stan
gdy dualizm podmiotu i przedmiotu <br>&lt;page nr=61&gt;<br>poznania jest zniesiony i zastąpiony paradygmatem sprzecznej tożsamości <br>podmiotu i przedmiotu. Tylko wtedy mamy sytuację, w której z jednej strony <br>podmiot zachowuje swoje odrębne cechy (jest podmiotem), a z drugiej ich <br>nie zachowuje, ponieważ jest tym samym, co przedmiot (nie jest podmiotem). <br>Z powyższych rozważań wynika, że 'oświecenie' oznacza osiągnięcie stanu <br>'nierozróżniającego rozróżniania', w którym nadal jest obecny aspekt rozróżniania, a więc nie następuje wyeliminowanie funkcji świadomości. Z tego właśnie powodu Daisetsu Suzuki ostro przeciwstawiał się traktowaniu praktyki zen jako "zabójstwa umysłu". Także Toshihiko Izutsu podkreślał, że pojęcie 'nie- <br>-myślenia' nie powinno być rozumiane jako stan
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego