Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
głębiej się w nie zanurzyć, tym więcej warstw znaczeniowych odsłaniają - i odniesienia z dziedziny sztuki, w tym także literatury, tworzą właśnie jedną z takich warstw. Jej odczytanie nie jest konieczne dla zrozumienia utworu, daje wszakże widzowi dodatkową satysfakcję, może nawet - rozszerza pole percepcji. Mówiąc bardziej uczenie: byłby to więc rodzaj wyrafinowanej gry intertekstualnej. Czy zupełnie bezinteresownej? Trudno odrzucić domniemanie, że Visconti posługując się wątkami literackimi - więcej, niejako pasożytując na nich - nasyca swoje filmy problematyką wielkiej literatury, wzbogaca choćby swoje postaci odwołując się do wzorów sprawdzonych, niosących z sobą olbrzymi ładunek emocji, namiętności, tragizmu. I to już niezależnie od tego czy źródła
głębiej się w nie zanurzyć, tym więcej warstw znaczeniowych odsłaniają - i odniesienia z dziedziny sztuki, w tym także literatury, tworzą właśnie jedną z takich warstw. Jej odczytanie nie jest konieczne dla zrozumienia utworu, daje wszakże widzowi dodatkową satysfakcję, może nawet - rozszerza pole percepcji. Mówiąc bardziej uczenie: byłby to więc rodzaj wyrafinowanej gry intertekstualnej. Czy zupełnie bezinteresownej? Trudno odrzucić domniemanie, że Visconti posługując się wątkami literackimi - więcej, niejako pasożytując na nich - nasyca swoje filmy problematyką wielkiej literatury, wzbogaca choćby swoje postaci odwołując się do wzorów sprawdzonych, niosących z sobą olbrzymi ładunek emocji, namiętności, tragizmu. I to już niezależnie od tego czy źródła
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego