Maliszewski w rozbudowanej Missa Pontificalis (1930). Poszczególne części utworu (poza Sanctus) są przeważnie silnie zintegrowane wewnętrznie (Kyrie, Gloria, Agnus), tworząc struktury zamknięte, zróżnicowane wyrazowo w typie ekspresji, skontrastowane agogicznie, z licznymi powtórzeniami tekstowymi.<br>W rezultacie powstaje forma z dominującą kategorią szeregowania <gap> następstwa części stanowiących struktury zamknięte, bez powiązań materiałowych lub wyrazowych między poszczególnymi częściami przeciwieństwo formy łańcuchowej; szczególnie monolitycznie zamkniętą formę, silnie integrowaną jednym motywem przekształcanym wariacyjnie tworzy Kyrie: <br>Podobną formę ma obszerna Msza uroczysta (1936) Wiłkomirskiego. Poszczególne części cyklu mocno integruje wewnętrznie kategoria korespondencji <gap>, modyfikacji <gap> oraz wariacji <gap>. Niekiedy integracja dotyczy bliskich odcinków, np. w Gloria: -1 <name type="tit">Et in terra</>, <name type="tit">Allegro