Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
granice, przyczynia się do pojmowania sztuki jako jedności. Narodzinom nowego porządku towarzyszy rozpacz, ale przecież "anarchia była matką dobroczynnej rewolucji", toteż jako na "szczęśliwą katastrofę" oczekiwał nadejścia "anarchii" także w sferze estetycznej.
Z tym entuzjazmem kontrastował styl klasyczny, dominujący w końcu wieku XVIII w liczących się teatrach Europy. Jego europejskim wzorcem poprawności i nienaruszalną ostoją była paryska Comédie Française (Théâtre Français), powołana edyktem królewskim już w 1680 roku; dla romantyków stawała się naturalnym celem konfrontacji z ich nowatorskimi koncepcjami teatrologicznymi. W Londynie przełomu wieków, drugiej ówczesnej europejskiej stolicy teatralnej, szekspirowska tradycja nieco ów gorset rozluźniała. Na przykładzie tych teatrów najwybitniejszych widać
granice, przyczynia się do pojmowania sztuki jako jedności. Narodzinom nowego porządku towarzyszy rozpacz, ale przecież "anarchia była matką dobroczynnej rewolucji", toteż jako na "szczęśliwą katastrofę" oczekiwał nadejścia "anarchii" także w sferze estetycznej.<br>Z tym entuzjazmem kontrastował styl klasyczny, dominujący w końcu wieku XVIII w liczących się teatrach Europy. Jego europejskim wzorcem poprawności i nienaruszalną ostoją była paryska Comédie Française (Théâtre Français), powołana edyktem królewskim już w 1680 roku; dla romantyków stawała się naturalnym celem konfrontacji z ich nowatorskimi koncepcjami teatrologicznymi. W Londynie przełomu wieków, drugiej ówczesnej europejskiej stolicy teatralnej, szekspirowska tradycja nieco ów gorset rozluźniała. Na przykładzie tych teatrów najwybitniejszych widać
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego