Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
organizację całości, a mianowicie strukturę 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości'. W 'nihilizmie paradoksowym' zanegowana została transcendencja
jako rzeczywistość ponadzmysłowa znajdująca się obok wiecznego
stawania się lub ponad nim, ale istnieje aspekt ponadzmysłowy, którym jest
'immanentna transcendencja'.

Strukturą rzeczywistości, którą może kierować się myśl, jest 'logika
paradoksu', a prawda jest zgodnością z rzeczywistością, z tym że jest to
rzeczywistość 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Prawdą jest więc
jedynie paradoks, czyli sąd sprzeczny jednowymiarowy. Ze struktury 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości', w której "jedno jest wszystkim, a wszystko
jest jednym" wynika zasada współodczuwania ('wielkie miłosierdzie'), będąca
podstawą wszelkich etycznych wartości. Przepaść między myślą a istotą
rzeczywistości może być przekraczana, jeśli nastąpi
organizację całości, a mianowicie strukturę 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości'. W 'nihilizmie paradoksowym' zanegowana została transcendencja <br>jako rzeczywistość ponadzmysłowa znajdująca się obok wiecznego <br>stawania się lub ponad nim, ale istnieje aspekt ponadzmysłowy, którym jest <br>'immanentna transcendencja'. <br>&lt;page nr=308&gt;<br>Strukturą rzeczywistości, którą może kierować się myśl, jest 'logika <br>paradoksu', a prawda jest zgodnością z rzeczywistością, z tym że jest to <br>rzeczywistość 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Prawdą jest więc <br>jedynie paradoks, czyli sąd sprzeczny jednowymiarowy. Ze struktury 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości', w której "jedno jest wszystkim, a wszystko <br>jest jednym" wynika zasada współodczuwania ('wielkie miłosierdzie'), będąca <br>podstawą wszelkich etycznych wartości. Przepaść między myślą a istotą <br>rzeczywistości może być przekraczana, jeśli nastąpi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego