Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
ramach doświadczeń heglowskich. Swojskość i negatywność są fundamentalnymi i trwałymi sposobami jej doświadczania, które powtarzają się zawsze, nie eliminując zresztą innych jej przejawów. U Heideggera znajdujemy jednak coś, czego nie było u Hegla: nicość jako istotny rys wolności "samej w sobie". Entshlossenheit jest autentycznym sensem wolności. Innym sensem wolności, sensem zakłamanym, pomylonym, jest bezosobowa nijakość istoty zagubionej w świecie. Niemniej, choć pomylony, jest to jednak jakiś sens. Natomiast wolność jako wolność, owo dno Dasein, fundament wszystkiego i podstawa wszelkiego sensu bytowego, ona już nie jest sensem, ona jest czystą absurdalnością, nieokreślonością niewyobrażalną, bo absolutną. Jawi się ona naszej świadomości jako nasze
ramach doświadczeń heglowskich. Swojskość i negatywność są fundamentalnymi i trwałymi sposobami jej doświadczania, które powtarzają się zawsze, nie eliminując zresztą innych jej przejawów. U Heideggera znajdujemy jednak coś, czego nie było u Hegla: nicość jako istotny rys wolności "samej w sobie". <foreign lang="ger">Entshlossenheit</> jest autentycznym sensem wolności. Innym sensem wolności, sensem zakłamanym, pomylonym, jest bezosobowa nijakość istoty zagubionej w świecie. Niemniej, choć pomylony, jest to jednak jakiś sens. Natomiast wolność jako wolność, owo dno Dasein, fundament wszystkiego i podstawa wszelkiego sensu bytowego, ona już nie jest sensem, ona jest czystą absurdalnością, nieokreślonością niewyobrażalną, bo absolutną. Jawi się ona naszej świadomości jako nasze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego