Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
r. (Gloria, s. 4),
"koncertujące" przeciwstawianie jednego głosu chóralnemu tutti, np. Chlondowski
Missa brevis et facilis, 1910 (Gloria, s. 3), aż do krótkich imitacji 4-głosowych,
np. M. Surzyński Msza ku czci Św. Wojciecha, 1901 (Benedictus, s. 20), Chlondowski
Missa Dominicalis II, 1918 (Hosanna, s. 16). Jedynie Gieburowski w mszy żałobnej
posłużył się szerzej rozbudowanym fugatem w Lacrimosa. Bardzo często wprowadzano
zdwojenia unisonowe i unisonowo-oktawowe (nie zawiera ich jedynie 5-głosowa
msza J.Surzyńskiego), zwłaszcza czterogłosu, bądź inne kombinacje zdwojeń, w
celu wyeksponowania przez wzmocnienie wolumenu brzmienia określonej struktury
tekstu, np. Chlondowski Missa Dominicalis II, 1948 (Pleni, s. 1), Furmanik
r. (Gloria, s. 4), <br>"koncertujące" przeciwstawianie jednego głosu chóralnemu tutti, np. Chlondowski <br>Missa brevis et facilis, 1910 (Gloria, s. 3), aż do krótkich imitacji 4-głosowych, <br>np. M. Surzyński Msza ku czci Św. Wojciecha, 1901 (Benedictus, s. 20), Chlondowski <br>Missa Dominicalis II, 1918 (Hosanna, s. 16). Jedynie Gieburowski w mszy żałobnej <br>posłużył się szerzej rozbudowanym fugatem w Lacrimosa. Bardzo często wprowadzano <br>zdwojenia unisonowe i unisonowo-oktawowe (nie zawiera ich jedynie 5-głosowa <br>msza J.Surzyńskiego), zwłaszcza czterogłosu, bądź inne kombinacje zdwojeń, w <br>celu wyeksponowania przez wzmocnienie wolumenu brzmienia określonej struktury <br>tekstu, np. Chlondowski Missa Dominicalis II, 1948 (Pleni, s. 1), Furmanik
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego