Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Ogólnie mówiąc, fakturę charakteryzuje ustawicznie zmienny stopień aktywności
głosów ­ przemienność głosów aktywnych melodycznie i statycznych, "burdonowych".
Materiał motywiczny pieśni i środki fakturalne nadają tej mszy charakter skupionej
modlitwy dziękczynnej.
Motyw inicjalny Bogurodzicy pojawia się w końcowej fazie Missa abstracta (1966)
Penherskiego; w rozmowie ze mną kompozytor stwierdził, że jest to zbieżność
całkowicie przypadkowa, nie zamierzona. Jest on harmonizowany archaizująco
w durowej tonacji
(Fis), w partii chóru (homorytmia), ze znaczącym słowem Alleluja (s. 99); cytujemy
jedynie partię chóru (prz. 20).
Omówione cykle z motywiką Bogurodzicy tworzą grupę mszy maryjnych. Prawdopodobnie
symbolicznie posłużył się melodią "pieśni pątniczej do Matki Boskiej Kalwaryjskiej"
(nota w
Ogólnie mówiąc, fakturę charakteryzuje ustawicznie zmienny stopień aktywności <br>głosów ­ przemienność głosów aktywnych melodycznie i statycznych, "burdonowych". <br>Materiał motywiczny pieśni i środki fakturalne nadają tej mszy charakter skupionej <br>modlitwy dziękczynnej.<br> Motyw inicjalny Bogurodzicy pojawia się w końcowej fazie Missa abstracta (1966) <br>Penherskiego; w rozmowie ze mną kompozytor stwierdził, że jest to zbieżność <br>całkowicie przypadkowa, nie zamierzona. Jest on harmonizowany archaizująco <br>w durowej tonacji <br>(Fis), w partii chóru (homorytmia), ze znaczącym słowem Alleluja (s. 99); cytujemy <br>jedynie partię chóru (prz. 20).<br> Omówione cykle z motywiką Bogurodzicy tworzą grupę mszy maryjnych. Prawdopodobnie <br>symbolicznie posłużył się melodią "pieśni pątniczej do Matki Boskiej Kalwaryjskiej" <br>(nota w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego