Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
i fermentu części środkowej, zwanej przetworzeniem, i z rozwiązaniem danym w repryzie. W pewnej mierze wiersz Błoka realizuje ideę allegra sonatowego. Strofa pierwsza eksponuje dwa przeciwstawne obrazy: natury i ptaka śpiewającego wieszczo na jej łonie; następna jest spiętrzeniem, akumulacją, nagromadzeniem, jak w sonatowym przetworzeniu, strasznych wizji niewoli, kaźni, trwogi i zguby; ostatnia wreszcie przynosi stopniowo uspokojenie. Wprawdzie i w strofie ostatniej toczy się dialektyczna gra przeciwnych elementów (oto przedwiecznemu niepokojowi, lecz - zauważmy - już nie poprzedniej trwodze, jest przeciwstawiona miłość; duszy Gamajuna, wyrażającej się poprzez niepokój i miłość - jego ciało: piękne oczy, wargi), ale gra tych elementów zmierza ku zgodnemu rozwiązaniu, jakim
i fermentu części środkowej, zwanej przetworzeniem, i z rozwiązaniem danym w repryzie. W pewnej mierze wiersz Błoka realizuje ideę allegra sonatowego. Strofa pierwsza eksponuje dwa przeciwstawne obrazy: natury i ptaka śpiewającego wieszczo na jej łonie; następna jest spiętrzeniem, akumulacją, nagromadzeniem, jak w sonatowym przetworzeniu, strasznych wizji niewoli, kaźni, trwogi i zguby; ostatnia wreszcie przynosi stopniowo uspokojenie. Wprawdzie i w strofie ostatniej toczy się dialektyczna gra przeciwnych elementów (oto przedwiecznemu niepokojowi, lecz - zauważmy - już nie poprzedniej trwodze, jest przeciwstawiona miłość; duszy Gamajuna, wyrażającej się poprzez niepokój i miłość - jego ciało: piękne oczy, wargi), ale gra tych elementów zmierza ku zgodnemu rozwiązaniu, jakim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego