Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
krytyka i historia literatury (szkolna, akademicka) uporządkowały i uprościły obraz naszej beletrystyki. Proza dzieli się na ukształtowane wyraźnie nurty: wiejski, kresowy, eksperymentalny, historyczny. Młody pisarz mniej więcej wie, gdzie powinien szukać szczęścia, krytyka bez wielkich problemów klasyfikuje pojawiające się debiuty.
Tymczasem sztywny schemat najwyraźniej nie zadowala czytelników.
Bogactwo okazuje się zresztą pozorne. Żywiołem polskiej powieści jest ciągle wojna - mówią o niej książki Wojdowskiego, Odojewskiego, Myśliwskiego, Konwickiego, Białoszewskiego. Równie chętnie pisarze zwracają się ku historii (Buczkowski, Kuśniewicz, Parnicki, Terlecki).
Nie mówi się jeszcze o "Kresach", modna jest za to "Galicja". Ciągle powstają znakomite książki, ale w połowie lat siedemdziesiątych schemat traci swą
krytyka i historia literatury (szkolna, akademicka) uporządkowały i uprościły obraz naszej beletrystyki. Proza dzieli się na ukształtowane wyraźnie nurty: wiejski, kresowy, eksperymentalny, historyczny. Młody pisarz mniej więcej wie, gdzie powinien szukać szczęścia, krytyka bez wielkich problemów klasyfikuje pojawiające się debiuty.<br> Tymczasem sztywny schemat najwyraźniej nie zadowala czytelników.<br> Bogactwo okazuje się zresztą pozorne. Żywiołem polskiej powieści jest ciągle wojna - mówią o niej książki Wojdowskiego, Odojewskiego, Myśliwskiego, Konwickiego, Białoszewskiego. Równie chętnie pisarze zwracają się ku historii (Buczkowski, Kuśniewicz, Parnicki, Terlecki).<br> Nie mówi się jeszcze o "Kresach", modna jest za to "Galicja". Ciągle powstają znakomite książki, ale w połowie lat siedemdziesiątych schemat traci swą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego