w celu ustalenia zmian nie obejmowanych bieżącą dokumentacją (np. ubytki, manka, kradzieże, pomyłki), <page nr=66> - okresowego dokonywania pewnych rozliczeń pieniężnych (np. z tytułu wypłaty wynagrodzeń pracowniczych).<br>- okresowego dokonywania pewnych rozliczeń zużycia (np. amortyzacji, zużycia narzędzi).<br>Ponieważ najważniejsze rozliczenia pieniężne przedsiębiorstwa, czyli z budżetem i współpartnerami podziału zysków (wspólnicy, udziałowcy, załoga itd.), są zwyczajowo dokonywane raz w roku (po zamknięciu roku obrachunkowego, zrównanego najczęściej z rokiem kalendarzowym), przeto za podstawę sporządzania pełnej zweryfikowanej sprawozdawczości jako kompleksowej podstawy rozliczeń przyjęto okres roczny. Krótsze od rocznego okresy przyjęto dla sporządzania rozliczeń pomocniczych, mających znaczenie orientacyjne.<br>Rozwój rachunku kosztów przebiega pod presją wymogów maksymalnej dokładności zewnętrznych rozliczeń