Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
dla Francji szesnastego wieku, dla Napoleona. Nietzsche, gorący wielbiciel Stendhala, którego nazywał "swoim zmarłym przyjacielem", w podobny sposób szukał w przeszłości przeciwwagi dla własnych nikczemnych czasów. To, że uważał Cezara Borgię za wyższy typ herosa niż Parsifala3 - rzuca światło na kierunek jego historycznych fantazyj.



Jeden z drugorzędnych krytyków francuskich, oceniając Balzaca, Stendhala, Flauberta z punktu widzenia dydaktyczno-moralnego, doszedł do wniosku, że są to "źli nauczyciele". Jest to i płytkie, i naiwne, bo chcieć, aby literatura, wyrastająca ze wstrząsanego wewnętrznymi wybuchami gruntu, była kojąca, budująca, to to samo, co chcieć, aby z wrzącego kotła zamiast syku sprężonej pary wydobywała się anielska
dla Francji szesnastego wieku, dla Napoleona. Nietzsche, gorący wielbiciel Stendhala, którego nazywał "swoim zmarłym przyjacielem", w podobny sposób szukał w przeszłości przeciwwagi dla własnych nikczemnych czasów. To, że uważał Cezara Borgię za wyższy typ herosa niż Parsifala3 - rzuca światło na kierunek jego historycznych fantazyj.<br><br>&lt;gap reason="sampling"&gt;<br><br>Jeden z drugorzędnych krytyków francuskich, oceniając Balzaca, Stendhala, Flauberta z punktu widzenia dydaktyczno-moralnego, doszedł do wniosku, że są to "źli nauczyciele". Jest to i płytkie, i naiwne, bo chcieć, aby literatura, wyrastająca ze wstrząsanego wewnętrznymi wybuchami gruntu, była kojąca, budująca, to to samo, co chcieć, aby z wrzącego kotła zamiast syku sprężonej pary wydobywała się anielska
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego