Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 9.10
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
przeszłością w ogóle. Ten sam Dawid Ben Gurion w przemówieniu wygłoszonym w 1944 roku w Hajfie powiedział wprost: "Naszej drogi nie określają ani nasze początki, ani nasza przeszłość, lecz nasza misja i nasza przyszłość". Dla ortodoksyjnego Żyda takie twierdzenie jest herezją, gdyż drogę Izraela określa jego historia spisana na kartach Biblii Hebrajskiej. Rabini są zgodni: wiarę żydowską wyraża pamięć, amnezja niszczy tę wiarę.

Jak w takim razie pogodzić twierdzenie Ben Guriona, że przeszłość nie determinuje dzisiejszego życia Izraelczyków z oczywistą dla wielu znawców problemu konstatacją, że Holocaust stanowi centralne miejsce w myśli państwotwórczej Izraela?

Otóż klasyczny syjonizm utrzymuje, że istnienie diaspory
przeszłością w ogóle. Ten sam Dawid Ben Gurion w przemówieniu wygłoszonym w 1944 roku w Hajfie powiedział wprost: &lt;q&gt;"Naszej drogi nie określają ani nasze początki, ani nasza przeszłość, lecz nasza misja i nasza przyszłość"&lt;/&gt;. Dla ortodoksyjnego Żyda takie twierdzenie jest herezją, gdyż drogę Izraela określa jego historia spisana na kartach Biblii Hebrajskiej. Rabini są zgodni: wiarę żydowską wyraża pamięć, amnezja niszczy tę wiarę.<br><br> Jak w takim razie pogodzić twierdzenie Ben Guriona, że przeszłość nie determinuje dzisiejszego życia Izraelczyków z oczywistą dla wielu znawców problemu konstatacją, że Holocaust stanowi centralne miejsce w myśli państwotwórczej Izraela?<br><br> Otóż klasyczny syjonizm utrzymuje, że istnienie diaspory
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego