Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
straciły porywającą moc lansowane przez romantyków buntownicze i opozycyjne wobec władzy hasła politycznej rewolty; z każdym rokiem stabilizacji monarchii lipcowej wezwania do buntu przeciw deprawacji władzy, przywilejom rodowym oraz przeciw egoizmowi, fałszowi i korupcji bogatych stawały się coraz mniej nośne.
Mniej było nowych, świetnych dramatów. Przestał się podobać nawet najpopularniejszy Dumas; po Mademoiselle de Belle Isle nie odnosiły podobnych jak dawniej sukcesów nawet jego sztuki. Nagle odkrywano, że są słabe, naiwne, naśladowcze, tylko komercyjne; Lorenzino (niefortunnie nawiązujący do Lorenzaccia Musseta) został nawet określony jako "najbardziej wulgarny melodramat".
O nadchodzącym finale romantycznego teatru świadczyło jednak przede wszystkim zamknięcie okresu dyrekcji Antenora Joly
straciły porywającą moc lansowane przez romantyków buntownicze i opozycyjne wobec władzy hasła politycznej rewolty; z każdym rokiem stabilizacji monarchii lipcowej wezwania do buntu przeciw deprawacji władzy, przywilejom rodowym oraz przeciw egoizmowi, fałszowi i korupcji bogatych stawały się coraz mniej nośne.<br>Mniej było nowych, świetnych dramatów. Przestał się podobać nawet najpopularniejszy Dumas; po Mademoiselle de Belle Isle nie odnosiły podobnych jak dawniej sukcesów nawet jego sztuki. Nagle odkrywano, że są słabe, naiwne, naśladowcze, tylko komercyjne; Lorenzino (niefortunnie nawiązujący do Lorenzaccia Musseta) został nawet określony jako "najbardziej wulgarny melodramat".<br>O nadchodzącym finale romantycznego teatru świadczyło jednak przede wszystkim zamknięcie okresu dyrekcji Antenora Joly
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego