Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wyborze motywów, w koncepcji mszy
dążył ­ w przeciwieństwie do Nowowiejskiego i Jurdzińskiego ­ do korelacji między
strukturą semantyczną tekstu motywu pieśni a egzegezą teologiczną i symboliką
tekstu mszalnego. Ten bowiem "motyw radości", o ascendentalnej linii melodycznej
koresponduje semantycznie bądź symbolicznie z tekstami mszalnymi, z którymi
został użyty: Et in terra, Quoniam, Et incarnatus, Et resurrexit, Et iterum
venturus. Zewnętrznie dziwić może posłużenie się tym samym motywem w wersach
Et incarnatus est i Et resurrexit, opracowywanych muzycznie (zgodnie z ich egzegezą)
tradycyjnie w sposób kontrastowy. Kompozytor jednak ­ jak się wydaje ­ respektuje
tę tradycję; "motyw radości" uległ tu bowiem pewnej transformacji interwałowej,
rytmicznej i
wyborze motywów, w koncepcji mszy <br>dążył ­ w przeciwieństwie do Nowowiejskiego i Jurdzińskiego ­ do korelacji między <br>strukturą semantyczną tekstu motywu pieśni a egzegezą teologiczną i symboliką <br>tekstu mszalnego. Ten bowiem "motyw radości", o ascendentalnej linii melodycznej <br>koresponduje semantycznie bądź symbolicznie z tekstami mszalnymi, z którymi <br>został użyty: Et in terra, Quoniam, Et incarnatus, Et resurrexit, Et iterum <br>venturus. Zewnętrznie dziwić może posłużenie się tym samym motywem w wersach <br>Et incarnatus est i Et resurrexit, opracowywanych muzycznie (zgodnie z ich egzegezą) <br>tradycyjnie w sposób kontrastowy. Kompozytor jednak ­ jak się wydaje ­ respektuje <br>tę tradycję; "motyw radości" uległ tu bowiem pewnej transformacji interwałowej, <br>rytmicznej i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego