Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
rytm słojów także może wzmagać ekspresję przedstawianej postaci.
Rzeźby wykonywano zawsze z jednego kloca drewna, tylko w wizerunku Ukrzyżowanego dorabiano do niego ręce. Figury przeważnie komponowano frontalnie, chyba że miały stanąć w kapliczkach otwartych na cztery strony świata. Pięknym przykładem rzeźby, którą można oglądać z wielu stron, jest Frasobliwy z Makowa (obecnie w Rabce).
Nie można jednak tak wysokiej oceny rzeźby przenieść na całość dorobku zgromadzonego w muzealnych magazynach. W odróżnieniu od rzemiosła i rękodzieła ludowego różnice poziomu są w rzeźbie ogromne - od miernoty, nieudolności po dzieła znakomite. Skąd ta różnica? Tkactwo, hafciarstwo, koronczarstwo, garncarstwo, kowalstwo - stanowiły obszar wspólnych, sumujących się
rytm słojów także może wzmagać ekspresję przedstawianej postaci. <br>Rzeźby wykonywano zawsze z jednego kloca drewna, tylko w wizerunku Ukrzyżowanego dorabiano do niego ręce. Figury przeważnie komponowano frontalnie, chyba że miały stanąć w kapliczkach otwartych na cztery strony świata. Pięknym przykładem rzeźby, którą można oglądać z wielu stron, jest Frasobliwy z Makowa (obecnie w Rabce). <br>Nie można jednak tak wysokiej oceny rzeźby przenieść na całość dorobku zgromadzonego w muzealnych magazynach. W odróżnieniu od rzemiosła i rękodzieła ludowego różnice poziomu są w rzeźbie ogromne - od miernoty, nieudolności po dzieła znakomite. Skąd ta różnica? Tkactwo, hafciarstwo, koronczarstwo, garncarstwo, kowalstwo - stanowiły obszar wspólnych, sumujących się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego