przedstawiona bez żadnej ideologii, freudyzmu czy spirytyzmu.<br> Walter Fromm, zakochany na starość w pani Eltzner, spotyka we śnie śmierć w postaci drogiej mu kobiety. "Czy my się znamy?" - pyta dama.<br><br><tit>VII. Pseudopowieść</><br><br> Odpowiedź na pytanie stawiane przez krytyków: Dlaczego "sylwa" straciła rację bytu? - znajdziemy studiując m.in. pisarstwo Manueli Gretkowskiej. Quasi-powieściowe, autobiograficzno-eseistyczne formy narracyjne, awangardowe w latach siedemdziesiątych, stały się obecnie domeną literatury popularnej i komercyjnej.<br> Manuela Gretkowska stworzyła swój gatunek eseistyczno-powieściowy, na który składają się takie elementy, jak wątki autobiograficzne, wątki okultystyczne (tarot, magia, Kabała), wątki erotyczne (z przewagą erotyzmu perwersyjnego) oraz odpryski lektur filozoficznych autorki.<br> Jerzy